Opvallen op LinkedIn: hoe doe je dat?

Alle ins en outs over Personal Branding op LinkedIn!

Blog

20 november 2020

Opvallend onderscheiden!

Hoe uniek is jouw LinkedIn-profiel? Wees eens eerlijk: benut je LinkedIn optimaal? Grote kans dat jouw profiel verdwijnt in de massa. Social mediaplatformen worden steeds vaker gebruikt om informatie op te zoeken over producten, diensten en mensen. Voor recruiters is LinkedIn een standaard onderdeel van de background check. Maar het platform is meer dan een online CV. Het is een efficiënt middel om mee te netwerken of om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen binnen jouw vakgebied. Kortom: de zakelijke meerwaarde van LinkedIn is onmiskenbaar. Als je jezelf hier op de gewenste manier presenteert, is dat alleen maar winnen. Toch?

Tijd om op te vallen!

Het is druk op het platform! Niet alleen het gebruik van LinkedIn stijgt, het aantal bezoekers stijgt ook. Het platform heeft in 2020 maar liefst 660 miljoen gebruikers. Nederland is koploper in het gebruik van LinkedIn. Maar liefst 8,5 miljoen Nederlanders zijn lid van het platform. Uitblinken in deze grote menigte, is zo simpel nog niet… Zoals de cijfers laten zien ben je letterlijk one in a million. Gelukkig is er hoop! Opvallen op LinkedIn doe je door jezelf als merk te beschouwen. Dit noemen we ook wel Personal Branding. Door associaties aan jezelf te verbinden, onderscheid je je van anderen. Een aantal mensen met een sterk Personal Brand op LinkedIn zijn Hans Kazàn, Kelly Weekers en Pieter Zwart. Alle drie uniek, onderscheidend en opvallend. De posts van Hans hebben bijvoorbeeld gemiddeld een engagement rate van 10 procent!

Stap 1: wees jezelf

Maar hoe kom je daar? Ja, dat is de volgende vraag. De eerste stap is het bepalen van de basis. Weet wat je uniek maakt en wat je wilt uitstralen. Hiervoor kun je de volgende vragen beantwoorden:

  • Wat vind ik belangrijk?
  • Wat zijn mijn (kern)waarden?
  • Wat maakt mij uniek?

Dat wat je wilt uitstralen, moet overeenkomen met de realiteit. Gebruik je een profielfoto van je dertigste en ben je inmiddels een aantal jaartjes ouder? Dan raden wij je aan een actuele profielfoto te gebruiken. Wees online dezelfde persoon als offline. Zorg ook voor eenheid. Communiceer een duidelijke boodschap en doe dit op elk vlak hetzelfde. Wees altijd authentiek en blijf dicht bij jezelf. In de contentstrategie van Hans Kazàn hebben persoonlijke verhalen bijvoorbeeld een ontzettend groot aandeel.

Stap 2: duidelijk en doelgericht

Om ergens te komen, moet je eerst bepalen waar je wilt komen. Dat is stap 2: waarom gebruik je LinkedIn? Als je het doel hebt bepaald, maak je het concreter door het SMART te formuleren. SMART houdt in: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Wil je meer tijd besteden aan LinkedIn? Leg het doel vast en gebruik een reminder. Bijvoorbeeld een briefje op de wc of bij je beeldscherm. Zorg dat je het niet vergeet! Daarna bepaal je de doelgroep: wie wil je bereiken? Werk van hen een korte omschrijving uit. Onthoud: wat je geeft, krijg je terug. Relevant zijn voor je netwerk, is het uitgangspunt. Kelly Weekers doet dit door ervaringen en waardevolle lessen voor ondernemers te delen. Verlies je doel niet uit het oog, onthoud wat je zelf komt halen!

Stap 3: let’s go!

Stap 3 staat in het teken van interactie. Ga actief netwerken en verbind met de juiste mensen. Dat doe je door contact te leggen en onderhouden met mensen die jou verder kunnen helpen in je werk, carrière en privéleven. Ze zeggen wel eens: een waardevol netwerk bestaat uit contacten die je om kunt zetten naar contracten. Neem een proactieve houding aan als je interessante mensen tegenkomt, en zoek daarna verbinding. Stuur een connectieverzoek en ga het gesprek aan. Voeg bestaande klanten ook toe aan je netwerk. Op die manier blijf je on top of mind bij de mensen die je niet elke dag ziet. Onthoud: consistentie is de sleutel tot succes. Moraal van het verhaal: ontmoet, verbind en bouw uit.

Stap 4: wees zichtbaar

Stap 4 is zichtbaar zijn! Je wordt zichtbaar door te netwerken en content te delen. Deel zelf artikelen, verhalen of wat ook relevant is voor jouw Personal Brand. Wees creatief! Veel mensen zien veel belemmeringen met betrekking tot het actief delen van content en het gebruik van LinkedIn. De aanname bestaat dat altijd alles zakelijk moet zijn. Juist niet! Jouw Personal Brand is het uitgangspunt. Je mag content delen over wat jij meemaakt, zolang het maar waardevol is voor jouw netwerk. Posts hoeven niet per se te gaan over jouw producten of diensten.

What are the odds?

Het klinkt cliché, maar niet geschoten is altijd mis. Wil je dat je Personal Brand een succes wordt? Leg (nieuwe) contacten, ga in gesprek en deel content! Zorg voor regelmaat, discipline en actie. Belangrijk is om alles concreet te maken en dat doe je door heldere doelen te stellen. Investeer het liefst elke dag in LinkedIn. Actief posten is misschien te ver gezocht, maar begin met kleine stapjes. In het begin is het bijvoorbeeld voldoende om iedere dag een half uurtje te liken en reageren op andere posts. Probeer het een en ander uit en meet het resultaat. Vergeet niet dat je voortdurend in ontwikkeling bent, jouw LinkedIn-profiel dus ook. Als je het niet probeert, weet je ook niet welke kansen je mist. Ga aan de slag en onthoud: hard work pays off.

get in touch with us

Neem contact op met Germain

    * Required fields

    Ik ga akkoord met de Privacy voorwaarden *