Hoe vertel je een verhaal op LinkedIn?

Maak gebruik van Storytelling!

Blog

23 juni 2021

Luister je wel eens naar een verhaal waar je je achteraf niks van kunt herinneren? Je bent niet de enige! Hoe kan dat toch? Nou, dat zit zo: het verhaal doet niks met jouw gevoel. Daarom is Storytelling een belangrijke schrijfmethode. Maar, hoe kun je met een verhaal iemands aandacht trekken én vasthouden?

Wat is Storytelling eigenlijk?

Storytelling betekent letterlijk ‘verhalen vertellen’. En met dat verhaal wil je een doel bereiken of betrokkenheid creëren. Met een goed verhaal raak je je publiek en maak je ze onderdeel van het verhaal. Op deze manier voelt het net alsof ze het zelf hebben ervaren, gezien of beleefd. Dan pas zal je boodschap mensen op een emotioneel niveau raken en zullen ze deze minder snel vergeten. Sterker nog, ze vertellen de boodschap dan ook vaker door aan anderen. Door jouw verhaal of dat van je bedrijf te vertellen, word je opgemerkt door anderen. Met Storytelling zet je jezelf dus op een subtiele manier in de markt.

Storytelling op LinkedIn

Op LinkedIn komen er steeds meer verhalen voorbij. Verhalen die een link hebben met een bedrijf of ondernemer, maar die ook steeds vaker op een persoonlijke manier worden ingestoken. Een goede post begint bij het op zoek gaan naar een verhaal. Het uitgangspunt is dat je een verhaal vertelt met personages waarin de lezer zich kan verplaatsen. Je vertelt het op een subtiele manier waarbij je inspeelt op de verlangens en behoeften van de lezer. Hierbij probeer je de onderliggende boodschap (koop dit, doe dat) niet te benoemen. Het is belangrijk dat je bij Storytelling vooral je klant in gedachten houdt.

Tips voor het schrijven

Oké, je bent nu zo ver om een verhaal te schrijven voor je LinkedIn-pagina. Maar hoe weet je nu waar je moet beginnen? Daar gaan wij je bij helpen.

Stap 1: ken je publiek
Om een boeiend verhaal te schrijven, moet je je lezers begrijpen. Het is dus verstandig om eerst onderzoek te doen naar je doelgroep. Hierdoor krijg je meer gevoel met wie je verhaal leest.

Stap 2: definieer je kernboodschap
Een verhaal moet een kernboodschap bevatten. Dit vormt namelijk de basis. Om deze te definiëren, raden we je aan om je verhaal in een aantal woorden samen te vatten. Lukt dit niet? Dan heb je geen kernboodschap.

Stap 3: bepaal het soort verhaal
Bepaal wat voor soort verhaal je wilt vertellen en met welk doel. Dit zal je helpen met het schrijven van je verhaal. Wil je de lezer:

  • Aanzetten tot actie?
    Vertel dan over een succesvolle actie en laat duidelijk zien waar deze actie toe kan leiden. Zo zien de lezers hoe ze met zo’n zelfde soort actie voor verandering kunnen zorgen.
  • Over jezelf vertellen?
    Vertel een verhaal met oprechte tegenslagen, overwinningen of struggles. Mensen waarderen authentieke verhalen en verbinden zich hierdoor met jou of je bedrijf.
  • Waarden overbrengen?
    Door een verhaal te vertellen dat inspeelt op bekende emoties, personages of situaties, kunnen lezers zich inbeelden hoe het verhaal van toepassing kan zijn op hun eigen leven.
  • Kennis bijbrengen?
    Vertel een verhaal waarin je met vallen en opstaan iets hebt bereikt. Zo kun je je lezer iets leren over het zoeken naar bijvoorbeeld oplossingen voor een probleem.

Stap 4: bepaal je call-to-action
Je doel en call-to-action (CTA) lijken op elkaar, maar je CTA bepaalt welke actie je lezer na het lezen van het verhaal moet ondernemen. Wil je dat de lezer zich abonneert op een nieuwsbrief of een product koopt? Bepaal wat jij wilt dat je lezer na het lezen van jouw verhaal moet gaan doen. Probeer hierop aan te sturen met het verhaal, maar benoem het niet letterlijk.

Stap 5: start met schrijven
Het is tijd om te beginnen met het schrijven van je verhaal. Nu je de kernboodschap, de doelgroep en de call-to-action hebt vastgesteld, voeg je bij deze stap de details toe en maak je er een smeuïg verhaal van. Laat je creativiteit dus los en schrijf een interessant en leesbaar verhaal!

Stap 6: deel je verhaal
Vergeet niet om je verhaal te delen. Zoals elke soort content is het maken ervan slechts het halve werk, het delen is de andere helft. Houd ook na het delen van je post in de gaten of erop wordt gereageerd. Als dit zo is, moet je uiteraard een reactie teruggeven!

Aan de slag!

Met deze tips moet het vast lukken om ook jouw verhaal te delen op LinkedIn. Kun je toch nog wat hulp gebruiken? Of besteed je het schrijven van content voor LinkedIn liever helemaal uit? Neem dan gerust contact op. Wij helpen je graag verder!

get in touch with us

Neem contact op met Germain

    * Required fields

    Ik ga akkoord met de Privacy voorwaarden *