Het belang van de kopregel

Laat zien wie je bent!

Blog

30 maart 2021

De kopregel op je LinkedIn-profiel, zo belangrijk is die toch niet? Je zet er gewoon in wat je functie is en bij welk bedrijf je werkt en klaar is Kees. Think again! Die ene regel tekst is namelijk op veel plekken zichtbaar voor anderen. Uiteraard ziet iedereen die op je profiel komt direct onder je profielfoto en je naam je kopregel staan. Ook als je een post plaatst of reageert op een post van iemand anders, is ‘ie zichtbaar. En kom jij naar voren in de zoekresultaten als iemand een zoekopdracht invoert of stuur je iemand een connectieverzoek? Juist, ook dan kun je niet om de kopregel heen. Maar als dat kleine stukje tekst zo belangrijk is, hoe schrijf je dan een exemplaar waar mensen niet aan voorbij scrollen? 

Wat is je doel?

Alleen in Nederland telt LinkedIn al zo’n 5 miljoen gebruikers. Zie daartussen maar eens op te vallen. Jouw kopregel moet in een oogopslag duidelijk maken wat je doet, maar het liefst ook iets prijsgeven over wat voor persoon je bent. Denk goed na over welke dingen de mensen in je netwerk, maar vooral ook daarbuiten, absoluut over je moeten weten. Daarbij is het ook belangrijk waar jij LinkedIn voor gebruikt. Zet je het in omdat je ondernemer bent en op zoek bent naar leads, omdat je op zoek bent naar een nieuwe baan of puur om je zakelijke netwerk te onderhouden? In al deze gevallen zal je kopregel er anders uitzien. 

Heldere taal

Het klinkt misschien als een open deur, maar maak je kopregel zo begrijpelijk en helder mogelijk. Je kunt er bijvoorbeeld wel ‘Eigenaar van X’ in zetten als je ondernemer bent, maar wat zegt dat? We weten dan nog steeds niet in wat voor branche je werkzaam bent en wat je voor ons kunt betekenen. Maar wat vermeld je dan wel? Denk eens goed na over wat jou uniek maakt. Heb je een prijs gewonnen die belangrijk is in jouw branche? Benoem het! Noemen je collega’s jou ‘Queen of Content’ omdat je zo goed schrijft? Zet het in je kopregel! Speelt humor een grote rol in je leven? Kijk dan eens of je een leuke twist aan je kopregel kunt geven, waarmee je lezers een lach op hun gezicht tovert. Zo heeft LinkedIn Top Voice Teun Toebes ‘sTeun en toeverlaat’ in zijn kopregel staan en noemt Japke D. Bouma zichzelf ‘kantooramazone’. Wees dus creatief, maar blijf wel altijd jezelf!

De lengte van je kopregel

Je kopregel mag inclusief spaties maximaal 220 tekens lang zijn, maar is in veruit de meeste gevallen niet geheel zichtbaar. In de mobiele app van LinkedIn zie je soms zelfs maar zo’n 40-45 tekens. Houd daar rekening mee door de belangrijkste informatie aan het begin te zetten. Weten welk deel van jouw kopregel zichtbaar is? Kijk eens bij een post of comment die je hebt geplaatst en doe dat op je telefoon, zodat je weet hoeveel er minimaal wegvalt. 

Kopregels en vindbaarheid

Wist je dat je kopregel ook een rol speelt bij je vindbaarheid op LinkedIn? Hoe groot die rol exact is, is niet bekend, maar het speelt zeker mee. Kijk daarom ook of je zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn in je kopregel kunt verwerken. Ben je bijvoorbeeld freelance copywriter en op zoek naar nieuwe opdrachten? Dan kan het verstandig zijn om de term ‘copywriter’ op te nemen in je kopregel. Zo maak je de kans groter dat jouw profiel wordt getoond in de zoekresultaten als gebruikers hierop zoeken.

Het fijne is dat de kopregel niet vaststaat. Je kunt ‘m dus gelijk aanpassen als je een goede ingeving hebt of een carrièreswitch maakt. Kun je wel wat hulp gebruiken? Dan kun je altijd contact met ons opnemen.

get in touch with us

Neem contact op met Germain

    * Required fields

    Ik ga akkoord met de Privacy voorwaarden *